Sănătatea sexuală nu este explicată corect
Discuțiile privind educația pentru sănătatea sexuală în școli,
controversate inclusiv pe plan mondial, au fost aduse în prim-plan și la noi. Începând din anii nouăzeci, apariția epidemiei HIV-SIDA le-a impus cadrelor didactice, dar și asistenților
medicali, medicilor și
psihologilor, să susțină
cursuri în care, pe lângă informații
despre această boală, le vorbeau elevilor despre sexualitate, contracepție și
mijloace de protecție
împotriva bolilor cu transmitere sexuală.
În învălmășeala metodologică și etic-deontologică de atunci, la care s-a adăugat și un entuziasm lipsit de spirit critic pentru tot ceea ce
venea din Occident, lectorilor le era greu să țină cont de necesitatea adecvării discursurilor la vârsta
elevilor. Astfel, nu rareori, ei explicau unor copii de clase primare detalii
cel puțin nepotrivite,
iar metodele demonstrative erau de asemenea jenante. Evident, totul spre
deruta și tulburarea
sufletească a bieților copii. Cu mici modificări de nuanțe și adăugiri, lucrurile
au continuat așa până astăzi, când au început să ia atitudine câteva organizații nonguvernamentale
care promovează valorile familiei creștine tradiționale, să semnaleze neregulile și să protesteze
împotriva lor.
În prezent, discuțiile despre sexualitate au luat amploare, fiind stimulate
și de libertinajul promovat de foarte
multe canale de televiziune. Acestea, sub pretextul divertismentului, au inclus
în programe emisiuni la limita obscenității, atât din punct de vedere al imaginii, cât și al limbajului. De asemenea, schimbările aduse la
nivelul structurii funcționale
a familiei de fenomenul emigrației
economice au periclitat serios educația
copiilor și au adâncit lipsa
de comunicare a părinților
cu școala. Acest lucru a făcut ca mulți elevi să fie lipsiți de repere esențiale pentru dezvoltarea lor psiho-emoțională.
Așadar, avem de-a face cu o ofensivă de natură preponderent
ideologică a mai multor organizații
care pledează pentru ceea ce ele numesc „educația sexuală“ (înlocuind formularea „educație pentru sănătatea sexuală“), încă de la grădiniță. În același
timp, a apărut și reacția organizațiilor
care susțin valorile tradiționale și
necesitatea pledoariei pentru abstinență sexuală, în perioada școlii
și până la căsătorie. Acest fapt ar
trebui să nu lase indiferente instituțiile statului. Practic, dezbaterea a ajuns într-un punct în care Ministerul
Educației și Cercetării Științifice ar trebui să ia urgent o decizie privind
clarificarea conținuturilor
capitolelor despre sexualitate din programa „Educație pentru sănătate“.
Ceea ce reproșează organizațiile de părinți este faptul că, în
noile manuale opționale de pe piață, educația despre acest subiect este „redusă la o activitate medicală de
prevenție a îmbolnăvirii prin
activitatea sexuală, fără nicio referire la valorile morale ale castității, autocontrolului,
iubirii ca bază a actului sexual“. Organizațiile părintești adaugă faptul că „în paralel cu acest rol
de cabinet de boli venerice care i se atribuie școlii, se duce o luptă acerbă pentru
eliminarea din școli a religiei, care ar putea să contribuie mult mai bine la
educarea în spiritul sănătății sexuale a tinerei generații“.
Trecând în revistă, selectiv, numărul
mare de cercetări pe acest subiect, trebuie să constatăm că deși există studii care
arată că promovarea abstinenței în perioada școlii și până la căsătorie nu a redus, de exemplu, numărul sarcinilor
nedorite la adolescente (1), ele sunt, pe de altă parte, contrazise de altele
care susțin că acest tip de
educație bazat pe ideea
abstinenței ar putea să funcționeze foarte bine
dacă i s-ar acorda timp și susținere la nivel național (2).
Dincolo de această permanentă discuție în contradictoriu,
există câteva consecințe negative ale începerii precoce a vieții sexuale, asupra
cărora cercetătorii sunt de acord în unanimitate. Acestea sunt și motivele care, în
afară de faptul că legitimizează îngrijorarea publică, impun o reacție la nivelul
factorilor de decizie din domeniul educației. Astfel, sarcinile nedorite și avorturile la vârste
mici, contractarea și răspândirea bolilor cu transmitere sexuală, creșterea activității sexuale și a numărului de
parteneri sexuali, scăderea performanțelor școlare și limitarea aspirațiilor educaționale pentru viitor,
asocierea fumatului, consumului de alcool și de droguri și a comportamentelor deviante sunt argumente
puternice în pledoaria pentru abstinență.
Totuși, disputa dintre cele două tabere nu este susținută, de multe ori. Ambele perspective au elemente care
pot sta foarte bine împreună, iar o „conciliere“ ar fi binevenită. Astfel, s-ar
impune poate combinarea celor două abordări, în așa fel încât, pe de o parte, să nu se pornească în educația pentru sănătatea sexuală de la prezumția că adolescenții și-au început viața sexuală (așa
cum se întâmplă adesea la clasă). La aceste ore de curs, ar trebui să se
vorbească obligatoriu despre abstinență ca atitudine morală, etică, religioasă, psihologic-emoțională și
medicală. De asemenea, ar trebui să se discute despre problemele legate de
începerea vieții sexuale care
pot fi evitate. Trebuie să se pună accent pe prietenie, iubire, fidelitate,
căsătorie – valori tradiționale
care merită susținute în
continuare, iar abia după aceea să fie menționate și
riscurile la care se expun adolescenții
care își încep viața sexuală.
Dacă ideea
abstinenței sexuale este
nerealistă și nu ține cont de peisajul vremurilor noastre, sexualitatea nu
trebuie redusă doar la aspectele biologice și medicale. Este nevoie de maturitate, profesionalism și bună-credință
în această abordare, și
mai ales de scoaterea temei sexualității din zona ideologică. Din păcate însă, modul agresiv în care unii autori
de manuale alternative de „educație
sexuală“ au inclus conținuturi
(lecții) de natură să stârnească
indignarea părinților arată că nu
suntem foarte aproape de acest deziderat. Dimpotrivă, educația pe această temă a devenit un câmp al bătăliilor, unde
se încearcă manipularea copiilor și
adolescenților în direcția unor cauze de care ei sunt cel mai adesea străini. Statul,
prin ministerele aparținând
domeniilor educației și sănătății,
are în acest caz datoria să reglementeze lucrurile, iar un control mai atent pe
piața manualelor alternative – și nu numai pe această temă – ar fi binevenit și necesar.
(Articol publicat în Viaţa medicală, nr. 23, iunie 2016. Autor. Psiholog Vasile Baghiu)
Bibliografie
1. Pamela K. et al. Abstinence-Only and Comprehensive Sex Education and the Initiation of Sexual Activity and Teen Pregnancy. Journal of Adolescent Health. 2008; 42:344–351
2. John B. Jemmott et al. Efficacy of a Theory-Based Abstinence-Only Intervention Over 24 Months. A Randomized Controlled Trial With Young Adolescents. Archives of Pediatrics &Adolescent Medicine. 2010 febr; 164 (2)
1. Pamela K. et al. Abstinence-Only and Comprehensive Sex Education and the Initiation of Sexual Activity and Teen Pregnancy. Journal of Adolescent Health. 2008; 42:344–351
2. John B. Jemmott et al. Efficacy of a Theory-Based Abstinence-Only Intervention Over 24 Months. A Randomized Controlled Trial With Young Adolescents. Archives of Pediatrics &Adolescent Medicine. 2010 febr; 164 (2)